Heb jij ook zo’n hekel aan telefonisch debiteurenbeheer

De vriendelijke aanpak werkt niet altijd

We leven in een tijd waarin we proberen onze klanten als vrienden te behandelen; telefonisch debiteurenbeheer is dan ook voor veel ondernemers een absolute no go. Liever communiceren ondernemers per post en per mail met hun klanten; wanneer het aankomt op facturering en het sturen van aanmaningen naar de klanten is dit echter niet altijd de meest geschikte methode. Schriftelijke communicatie heeft namelijk een nogal soft karakter. Daarnaast is het een methode die verkeerd kan uitpakken.

Een verkeerde toon kan fataal zijn

Schriftelijke communicatie is niet alleen heel vrijblijvend naar de klanten toe; het is ook een methode die veelal averechts werkt. De toonzetting die wordt gehanteerd in een aanmaning mag dan vriendelijk zijn in jouw ogen; bij de klant kan het zomaar helemaal verkeerd vallen. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die een klant verliest doordat deze zich belaagd voelt door jouw aanmaning. Het is dan ook goed om de klant persoonlijk te spreken wanneer een betaling uitblijft; telefonische communicatie is dan van het grootste belang.

Een beller is sneller

Wil jij een goede communicatie met de klant die een rekening laat openstaan, dan is het altijd aan te raden om de telefoon ter hand te nemen. Heb jij hier geen tijd voor, of heb je er simpelweg de vaardigheden niet voor, dan is het een goed idee om een bedrijf voor deze vorm van debiteurenbeheer in te schakelen. Niet alleen zal je de klant rechtstreeks bereiken; het geeft ook de gelegenheid om de juiste toonzetting te kiezen. Een klant die zelf in financieel zwaar weer zit zal zich kunnen associëren met jouw situatie en samen met het debiteurenbeheer tot een oplossing wollen komen. Zo komt een probleem tot een snellere oplossing en is iedereen daar tevreden mee.